הרכבת מתקרבת

על הפרק: 3 תחנות רכבת בגליל העליון ועוד 2 נוספות שיוקמו בהמשך. כל מה שצריך לדעת בעניין, בכתבה זו

וועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון (ות”ל) הפקידה את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להקמת מסילת רכבת בין כרמיאל לקריית שמונה, אשר תחבר את יישובי הצפון באמצעות רכבת מהירה למרכז הארץ ולמטרופולינים, מקריית שמונה בצפון ועד באר שבע בדרום, ובעתיד גם עד אילת.

על פי התוכנית, המסילה תשמש כעורק מרכזי של רשת התחבורה הציבורית העתידית שתחבר את כל מרכזי החיים והפעילות באזור ותתמוך בפיתוחו ובחיזוקו, ותאפשר פיתוח ומינוף אזורי תעסוקה ותעשייה שיביאו שגשוג וצמיחה כלכלית וחברתית לאזור. הפרויקט קודם בהובלת משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב, באמצעות חברת נתיבי ישראל. בין כרמיאל לקריית שמונה תונח מסילה כפולה באורך של 54 קילומטרים, כ-20 קילומטרים מתוכם יעברו במנהרות.

זהו פרויקט מורכב ומאתגר הכולל מערכות הנדסיות ייחודיות, מנהרות וגשרים באורך חריג, ומרכיבים הנדסיים נוספים. כל אלה יתוכננו ויבוצעו תוך שמירה מירבית על ערכי הטבע והנוף הייחודיים לתוואי הפרויקט ובלבו עמק החולה, בהיבטי הנוף, הסביבה, האקולוגיה והמרקם הכפרי. הקו יכלול שלוש תחנות רכבת חדשות: כרמיאל מזרח- באזור התעשייה כרמיאל, שתשרת את מזרח בית הכרם, יישובי ההר הגבוה ובקעת סחנין, ותתמוך בפעילות העסקית והכלכלית באזור התעשייה והמסחר.

מזכיר את הגליל. רכבת ישראל נוסעת באזור זיכרון יעקב (צילום: דוברות רכבת ישראל)


חצור הגלילית – תחנת נוסעים מרכזית ביציאה הצפונית של המנהרה, שתשרת את תושבי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, מרכז רמת הגולן ודרום אצבע הגליל, את אזורי התעשייה ומוסדות הממשל בצפת, ואת אתרי התיירות במרחב.

קריית שמונה – תחנת הקצה שתשרת את תושבי קריית שמונה ויישובי אצבע הגליל וצפון רמת הגולן, ואת אזורי התעסוקה, מוסדות להשכלה גבוהה, מכוני מחקר ופיתוח ואתרי תיירות באזור.

התכנון כולל הכנה לשתי תחנות עתידיות נוספות, תחנת מרום הגליל שתשרת את המגיעים לקבר הרשב”י במהלך השנה ולהילולה השנתית, ואת היישובים הסמוכים; תחנת עמק החולה בין צומת כח לאגמון החולה, שתשרת את התיירות באזור. היתכנות ונחיצות התחנות ייבחנו בשלב התכנון המפורט.

מדמיינים איך זה ייראה בגליל? (צילום: דוברות רכבת ישראל)


המסילה מיועדת גם להובלת מטענים בהיקף נרחב, עם פיתוח עתידי של מסופי מטענים המקודמים במסגרת תוכניות משלימות. רשת המטענים תאפשר שינוע סחורות מסילתית מאזור קריית שמונה, אזור התעשייה צח”ר, דלתון, הגולן, בקעת סחנין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים בחיפה ובאשדוד, ולנתב”ג. אם וכאשר תתממש תוכנית “מסילות השלום” לחיבור מסילתי בין רשת הרכבות הישראלית לרשת הירדנית וממנה אל מדינות המפרץ, ולמעשה בין הים התיכון למפרץ הפרסי, הקו החדש יתממשק אליה.

“זוהי בשורה גדולה ומרגשת לכל תושבי ישראל, ואני שמחה ומברכת כי עלה בידי להמשיך ולקדם את החזון התחבורתי שהצגתי כבר בקדנציה הקודמת שלי במשרד: חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת, חיבור הפריפריה למרכז, פיזור אוכלוסיה ומגוון תעסוקתי לתושבי הפריפריה והמרכז ולהביא לירידת מחירי הדיור ויוקר המחיה בכלל”.

תהיה חתומה על הרפורמה התחברותיות הכה משמעותית? השרה מירי רגב