כדורסל: ברק פלג דרוך לקראת עונה החדשה

ריאיון פתיחת עונה עם מאמן הפועל גליל עליון, שמתחיל עונה רביעית ברציפות בקבוצה. המאמן אינו מתעלם מנקודת הפתיחה הנחותה בה ניצבת הקבוצה, אך מאמין שפלייאוף עליון זו לא מטרה בדיונית

הפועל גליל עליון ניצבת בפני עונה שלישית בליגת העל. אי אפשר להתעלם מהעובדה שהפועל גליל עליון מוצאת את עצמה בסיטואציה מאוד בעייתית ערב פתיחת העונה, לאחר שאיבדה את מרבית העוגנים שלה וסימן שאלה גדול ניצב סביב השחקנים שהגיעו במקומם. לעת עתה הקבוצה עם 3 שחקנים זרים בלבד, בעוד ש-5 מקבוצות הליגה רשמו 5 שחקנים זרים ו-7 אחרות רשמו 4 שחקנים זרים.

יוצאים לעונה מאתגרת במיוחד. שחקני הפועל גליל עליון, הצוות המקצועי והניהולי (צילום: מדיה מנהלת ליגת העל)


המאמן, ברק פלג, שהוביל את הקבוצה לעליה לליגת העל ולהתבססות מרשימה בה, מתחיל עונה רביעית בקבוצה וכפי הנראה זו הולכת להיות עונה הרבה יותר קשה ומאתגרת מקודמותיה, אך פלג כמו פלג, איש סיירת מטכ”ל, שלחם בשדה הקרב הצבאי וגם במגרשי הכדורסל, לא נבהל, לא נכנע ונחוש להוביל את הקבוצה לעוד עונה מפתיחה. לפני שמתחילה עונה חדשה, בריאיון שערכנו עמו שם המאמן את האצבע על מצבה הנוכחי של הקבוצה, הסיבות שבגינן החליט להישאר בקבוצה והמטרות לעונה הקרובה.

מאמין גדול בשחקן הישראלי ובלויאליות למערכת. ברק פלג (צילום: גיל נוימן)


ברק, איזו הפועל גליל עליון מגיעה לג’אמפ הראשון של הליגה?

“זה לא סוד שקיץ לא טוב עבר עלינו. הרבה שינוים בסגל השחקנים, בעיות כלכליות שאי אפשר לברוח מהן. התחושה היא שהמצב הוא לא כתמול שלשום.. אובייקטיבית אנחנו לא מוכנים בדרגה שהייתי רוצה . אנחנו כבר תקופה בחיפושים אחרי זר רביעי בעמדה 4-4.5. השוק של השחקנים הגבוהים מאוד קשה לכולם. גם במשחקי ההכנה שעשינו לא כולם היו בקו הבריאות. לא שיחקנו אף משחק בסגל מלא. נוצר עומס שלא רצינו על שחקנים, נפרדנו משחקנים שהיו עוגני. כנראה שאת ההשלמת של ההכנה נעשה תוך כדי עונה. נקווה שנצליח למצוא זר ולהיות בסגל מלא ובריא בהקדם ולאורך זמן. אני מאמין שעל הדרך נעשה מקצה שיפורים וניכנס לקצב טוב”.

איך זה שעדיין לא מצאתם זר רביעי?

“כל מיני סיבות. סיבות כלכליות, גאוגרפיות והיה גם מקרה אחד אחד או שניים של שחקנים שלא רצו בגלל חשש מצב ביטחוני. יכולנו להביא שחקן ולמלא משבצת, אבל לא מצאנו שחקן מתאים ולא רצינו להביא כדי לצאת ידי חובה. אנחנו מחפשים שחקן שיתאים מקצועית וחברתית. אני רואה יותר מדי קלטות, זה שואב הרבה זמן ואנרגיה. בעונות הקודמות היה לנו מנהל מקצועי בדמותו של יונתן אלון, שהוריד ממני הרבה נטל, העונה אין לנו והמלאכה הזו יותר על כתפיי”.


עשית שלוש עונות מצוינות. הקבוצה נמצאת במצב לא קל כלכלית ומקצועית. מה גרם לך להישאר בקבוצה ולא למנף את ההצלחה האישית לטובת יציאה לדרך חדשה?

“אני לא אתכחש ולא אגיד שהיו לי מחשבות לעזוב. הונחו בפניי הצעות מעניינות מבחינה כלכלית ומקצועית, אבל החלטתי להישאר  בעיקר כי השלוש עונות כאן היו טובות, שיש לי חלק במה שקרה פה ואני  עוד לא סיימתי ולא מיציתי. זה מקום שאני אוהב ויקר לי. המועדון בעיצומו של בניה מחודשת ויש לי חלק בפרויקט הזה. אני לא יודע להגיד לכמה זמן יימשך, אבל אני מאוד מאמין בתהליכים. היו חששות שהולכים למקום לא טוב, בעיקר בהיבט הכלכלי. אני מאמין במה שנבנה כאן, מחלקת הנוער שילשה את היקף הפעילות שלה בזכות ההצלחה שלנו, הקבוצה שלנו מאוד דומיננטית בקהילה. מה שכן, אם לא יהיה פה בעל בית וספונסר חזקים ונמשיך לאסוף שקל לשקל, יהיה קשה להמשיך את הפיתוח”.

ממשיכים ביחד. ברק פלג ועזוריו, אבישי גורדון ושגיא שלו (צילום: פושקו)



ובכל זאת, למאמנים זוכרים בעיקר את הסוף, אתה לא חושש מסיטואציה שבה בגלל מצב עגום של הקבוצה בליגה, זה יפגע במעמד ובאפשרויות שלך? 

“לא מפחיד אותי אם נהיה פחות טובים או שנהיה בתחתית, אם זה מה שייגזר עלינו.אני  צריך ליהנות מה שאני עושה. יכולתי ללכת לקבוצה יותר גדולה, אבל אני לא יודע אם הייתי נהנה באותה מידה. אם ארגיש שאני לא נהנה, אז אני חושב שהרבה לפני הכסף והמעמד והתדמית, אני אלך למקומות או אפיקים שאוכל ליהנות בהם”.

בשניים משלושת המחזורים הראשונים תתארחו אצל האלופה וסגניתה, שתיהן פתחו את העונה האירופאית בצורה עוצמתית. קיים חשש, שאם תספגו תבוסות במשחקים האלה, זה ישפיע על הרוח של הקבוצה והביטחון של השחקנים?

“במוקדם או במאוחר נפגוש את כולן.  הגרלות לא משפיעות על עונה. במקרה שלנו, אולי עדיף להתחיל מול קבוצות שעדיפות עלינו. ההגרלה לא בשליטתי, כך שאין לי סיבות לעסוק בזה יותר מדי. אנחנו לא נכנעים מראש. גם אם חלילה נחטוף תבוסות בהתחלה,  בסוף צריך להסתכל על עונה כמסע ארוך ולהסתכל על הדברים בפרספקטיבה יותר רחבה. את העונה שעברה התחלנו עם שני ניצחונות בשמונת המחזורים הראשונים והגענו לפלייאוף העליון. בכל אחת משתי העונות הקודמות שיחקנו פרקי זמן עם 3 זרים והתמודדנו עם פציעות של שחקנים. אנחנו נוסיף זר ונעשה שינויים. אנחנו כאן כדי לגדל שחקנים ומשלמים מחירים על זה.צריך סבלנות ולהבין שהדרך ארוכה”.

לא מוטרד מהמפגשים מול התל אביביות. ברק פלג בדין ודברים עם השופט עומר אסתרון (צילום: פושקו)



בעונה כזו אתם צריכים את הקהל שלכם יותר אקטיבי?

“הקהל באופן כללי הוא הדבר הכי חשוב. הקבוצה הבוגרת מייצגת ילדים ומשפחות בהיקפים גדולים יותר, אולם ביתי, השחקנים ניזונים מהאנרגיות. אין ספק שפתיחת היציע מאחורי הספסלים הוסיפה לאווירה במגרש וגם לנו בספסל זה כיף להרגיש קהל מאחורינו. הקבוצה שלנו משרתת קהילה אינטמית וקרובה, התברכה בקהל מתורבת שאוהב את הקבוצה ואנחנו צריכים את הקהל באותה אנרגיה טובה. לא נרצה שאיזו קבוצה בתוך הקהל שלנו תסטה מהקו שמאפיין את הלך הרוח”.

אחרי שתי עונות שבהן הגעתם לפלייאוף, אפשר להסתכל על הפלייאוף כעל מטרה ברת השגה בטווח הארוך?

“הציפיות צריכות להיות אחרות. יש כאן קבוצה שייקח לה זמן להתחבר. היא לא תהיה אטרקטיבית ברמת הכישרון, אלא קבוצה שניזונה מהאישיות של השחקנים, הקבוצתיות והחיבור בין השחקנים.הרמה האנושית בקבוצה גבוהה. בהפועל גליל עליון חייבים בכל עונה לכוון ולהתכוונן לפלייאוף. צריכה להיות התכווננות של כולם לשם ולא לחשוב על למה לא. אני לא במוד של ‘אכלו לי ושתו לי’, אלא במוד שעם מה שיש צריכים לעשות הכי טוב. בנינו קבוצה עם שחקנים שרצינו ויכולנו להביא, עלינו לתת הכי הרבה שקט, ביטחון ואמונה שאיתם נצליח”.

שותף בכיר לתקומת המועדון. ברק פלג במדי הפועל גליל עליון בעונת 2010/11 בה שיחקה בליגה א’ (צילום: ינאי שחם)