תור הזהב של גיא ורטיקובסקי

השחיין גיא ורטיקובסקי, גלילי שורשי המתגורר ברעננה, חזר עם מדליית זהב מאליפות העולם בשחייה במים פתוחים לבעלי צרכים מיוחדים, שנערכה באבו דאבי. שמחים להעניק לו את תואר “ספורטאי החודש”.

בחודש שעבר משלחת ישראלית נכבדת של ספורטאים בעלי צרכים מיוחדים השתתפה באבו דאבי באולימפיאדת ספיישל אולימפיקס, שבה נטלו נציגים מרחבי העולם – שהתחרו במספר רב של ענפים. המשלחת הישראלית חזרה עם הצלחות גדולה, אחת מהן – בעלת זיקה רבה לאזורנו, היא של השחיין גיא ורטיקובסקי (34) – שזכה במקום הראשון במשחה מים פתוחים למרחק 1,500 מטרים.

גיא ורטיקובסקי אמנם מתגורר למעלה מעשור בדיור מוגן של “בית אקשטיין” ברעננה, אך מדובר בגלילי שורשי שמחובר בכל נימי נפשו לגליל. בגיל 3 הגיע לקיבוץ שניר, לאחר מכן למושב מרגליות ובהמשך התגורר לסירוגין בקרית שמונה ובמושבים מרגליות ורמות נפתלי.את לימודי ביה”ס היסודי גיא ורטיקובסקי למד בביה”ס “הגומא” בקיבוץ כפר בלום ובתיכון למד בביה”ס “עמק החולה”, שגם הוא באותו הקיבוץ. מגיל צעיר גיא עסק הרבה בפעילות ספורטיבית, ההתחלה הייתה כשיקומית מהיותו לוקה בתסמונת אספרגר שמאופיינת גם כגוף רפוי ורק בגיל הנעורים זה עבר לספורט תחרותי. מלבד שחייה גיא עסק בעבר ברכיבת סוסים וענפים נוספים.נכון להיום, מלבד שחייה גיא גם רוכב על אופניים להנאתו.

גאווה לאומית. גיא ורטיקובסקי במעמד קבלת מדליית הזהב

המים תמיד עשו לגיא טוב והוא נמצא בבריכות מגיל צעיר מאוד וללא הפסקה כלל. מאמן השחייה הראשון שלו שגם היה הכי דומיננטי עבורו הוא ישי אדלר, לו נעניק בקרוב את תואר “מאמן החודש”. גיא ורטיקובסקי שוחה מגיל צעיר מאוד. מגיל 5 הוא התאמן אצל ישי אדלר במרכז ההידרותרפי מבואות החרמון. זה התחיל בשחייה שיקומית לחיזוק הגוף ואט אט הפך לסגנון שחייה אחיד. עם הזמן ישי גילה שאפשר לתת לגיא להתחרות על מנת שיהיה משהו נוסף שייצור לו עניין. התחרויות הראשונות היו אזוריות במסגרת הספיישל אולימפיקס, לאחר מכן תחרויות ארציות, צליחות כנרת בין היתר ובהמשך עם ההישגים גיא עבר לתחרויות בין לאומיות. בשנת 2006 גיא היה חלק ממשלחת לתחרות מים פתוחים בארה”ב, אדלר היה מאמן הנבחרת והיה לצידו של גיא גם שם.

בשנים האחרונות גיא מתאמן בבית איזי שפירא שברעננה ובמסגרות שחייה שונות כמו עולם המים של אורי סלע ולקראת תחרויות בינלאומיות יש אימוני נבחרת במכון וינגייט. אדלר, שמנהל ב-13 השנים האחרונות בהצלחה גדולה את בית הספר “שחפים” – שמעליו מרחפת עננת סגירה, שתגרום ל-47 תלמידי בית הספר להישאר ללא מסגרת ראויה.

אדלר לא מופתע מההצלחה הגדולה של ורטיקובסקי: “אני חושב שהוא השחיין הנכון למרחקים ארוכים” סיכם ישי אדלר, מאמנו הראשון של גיא. “גיא מסוגל להיתפס לקצב אחיד לאורך זמן ועובדה שזה מוכיח את עצמו. גיא לא ספרינטר באופיו ושחייה למרחקים ארוכים מתאימה לו. ברגע שגיא נכנס לקצב הוא יודע ומסוגל לשמור על אותו הקצב. זה מאפיין גם את גיא ספציפית וגם את תסמונת האספרגר שבה גיא לוקה”.

יונתן ורטיקובסקי, האח של גיא, שמוכר לכולנו כמאמן שחייה וכמנהלן עמותת הספורט גליל עליון, זוקף שבחים רבים לישי אדלר: “ישי בעל ניסיון עשיר, מעל 2 עשורים אימן במחלקת השחייה בעמותת הספורט והוא אחד מהאנשים שהביאו לגליל העליון את השחייה השיקומית. לכן, הידע האדיר שלו לשלב בין שחייה שיקומית לתחרותית והיכולת שלו להגיע לליבו של כל אחד היה שילוב מנצח עבור גיא. ישי ידע בדיוק כיצד להחדיר לגיא את התחרותיות שזה לא פשוט כלל באולוסיה הזו ואיך לגרום לו תמיד להיות מאותגר תמיד במידה הנכונה. עם יד על הלב, אני מודה לאלוהים שגיא פגש את ישי בגיל צעיר. אי אפשר לתאר במילים כמה ישי תרם לגיא בכל השנים.”

הרבה מעבר למאמן. ישי אדלר


כיאה להישג הגדול שעליו הוא חתום, אנו שמחים להעניק את תואר “ספורטאי החודש” שלנו לגיא ורטיקובסקי. הנכם מוזמנים לקרוא ראיון קצר שערכנו עמו:

גיא, מדליה הייתה מטרה מוצהרת מבחינתך או שמדובר בהפתעה נעימה?

“האמת שבהתחלה לא תיארתי לעצמי שאחזור עם מדליה, גם לא היו לי מחשבות על מדליה לפני הנסיעה. הופתעתי לטובה שזכיתי במדליה. רציתי רק לעשות את ההכי טוב שלי ואני שמח שהצלחתי לזכות במדליה.”

עם יד על הלב, לא חששת משהות במדינה ערבית, שאין למדינת ישראל יחסים דיפלומטיים עמה?

התחרות הייתה מאורגנת טוב, הכל היה ברור. ידענו בדיוק מה הלו”ז. בגלל שזאת מדינה ללא יחסים דיפלומטיים הייתה לנו אבטחה כבדה, אסור היה להוציא את הטלפון הנייד מהמלון ולא יכלנו להניף את דגל ישראל. זה קצת ביאס אותי, אבל הסתדרתי עם זה.”

מה מידת הקשר שלך לגליל העליון כיום?

“אני אוהב את הגליל העליון, אני נהנה לראות את הנופים הירוקים בכל סוף שבוע שאני פה יחד עם המשפחה היקרה שלי. אין על הגליל שלנו”.

מה המטרות שלך לעתיד?

“אני רוצה רק להתקדם ולהשתפר. אני מתחרה במסגרת הספיישל אולימפיקס פעמיים – שלוש בשנה ובין היתר בתחרויות מזדמנות כמו אליפות ישראל למאסטרס וכו’. כמובן שאשמח גם בתחרויות הבאות להגיע להישגים ולזכיות במדליות”.

שימשיך לחייך ולשבור שיאים ספורטיביים ומוראליים. גיא ורטיקובסקי