עיריית צפת ברוגז עם תנועת הצופים

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, פרסם הודעה בה הוא מגנה את תנועת הצופים, משום שלטענתו היא לא מוכנה לפעול בפריפריה. בתנועת הצופים דוחים את טענותיו, ואומרים שהסיבה לאי פתיחת שבט בצפת קשורה לקשיים תקציביים

תנועת הצופים נמצאת כיום במצב כספי קשה. הממשלה קיצצה תקציבים לחינוך הבלתי פורמלי, ומשבר הקורונה גרם להפסד הכנסות. בעקבות המשבר התקיימו הפגנות ברחבי הארץ, אחת כזו היתה גם בראש פינה, והשתתפו בה חניכים ומדריכים מהגליל העליון והגולן. גם ראשי רשויות באזור הביעו הזדהות עם המאבק של תנועת הצופים.

על רקע זה ההודעה שפרסמה עיריית צפת היתה מאוד מפתיעה. ראש העיר, שוקי אוחנה, הצהיר כי תנועת הצופים היא: “תנועה אליטיסטית ובזבזנית, תנועה שלא פועלת בפריפריה- אין לה זכות קיום”

אלה בהחלט דברים חריפים מאוד, בייחוד אם הם נאמרים מפיו של ראש עיר, שהוא בעצמו בוגר תנועת הצופים. “תנועת נוער שלא עובדת בפריפריה ונמצאת רק איפה שקל ונוח ואיינה מונעת משליחות- אין לה זכות קיום ומקום על במפת תנועות הנוער בישראל”, טען אוחנה.

הרקע לאמירות האלה הוא בניסיון של עיריית צפת להקים שבט של תנועת הצופים. בעירייה אומרים שנעשתה פניה כזו להנהגת תנועת הצופים, אך פניית העירייה נתקלה בסירוב. אוחנה הוסיף ואמר: “פעילות של תנועת נוער זו שליחות חברתית וחינוכית, אין ספק שבפריפריה זקוקים לכך יותר והייתי מצפה מתנועת הצופים ליזום פתיחה בצפת ולא לסרב להצעתינו. אך מספיק לראות את הדוחות שפורסמו בעבר על משכורות העתק בצופים, ולהבין שאידאולוגיה נמצאת מהצופים והלאה”.

אוחנה מדבר על משכורות עתק בצופים והוא מסתמך על פרסום שהיה בשנת 2017 שבו נכתב שהשכר הגבוה ביותר בתנועת הצופים עמד על 42 אלף שקלים ברוטו. מצד שני אוחנה משבח את תנועת בני עקיבא שפועלת בצפת, אבל גם שם יש שכר גבוה לבכירים, 34 אלף שקלים ברוטו לשכר הגבוה ביותר. אם לוקחים בחשבון את מספר החניכים בתנועת הצופים, שהוא גדול ב-40 אחוז מזה של תנועת בני עקיבא, הרי שהיחס הוא פרופורציונלי.

משהו לא טוב קרה במהלך המו”מ בין עיריית צפת להנהגת הצופים הארצית. העירייה והנהגת הצופים לא הגיעו לעמק השווה, ככל הנראה בגלל מחלוקות כספיות, ולכן לא הוקם שבט צופים בצפת.

בתגובה של תנועת הצופים נאמר: “תנועת הצופים פותחת שעריה בפני כולם ללא כל הבדל ובזה ייחודה. בימים כתיקונם תומכת התנועה בכ- 60 שבטי פריפריה מקרית שמונה ועד אילת, מתוך 240 השבטים הפועלים בתנועה.

“בימים אלה, התנועה נמצאת בסכנה קיומית בשל נזקי הקורונה ולאחר שהמדינה עצרה תקציבים ששימשו את התנועה לתמוך גם בשבטי הפריפריה.

“אנו מצרים על כך שראש העיר דווקא בעיתות משבר בוחר לנגח את התנועה אשר הוא בעצמו מכיר ומוקיר את פועלה ואף החל בעצמו את תהליך פתיחת השבט בצפת שלדאבוננו לא הבשיל לכדי מימוש. נשמח לשבת להידבר מיד לאחר אישור התקציבים והעברתם ולהביא יחדיו את הפעילות המבורכת גם לעיר צפת”.