השכרת ומכירת במות הרמה, מלגזות וגנרטורים. רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter
כל המשקאות עליהם אתם רק חולמים במבחר עצום ובמחירים ממש נמוכים. כולם זורמים ליין בעיר קריית שמונה!
view counter
מגוון מבצעים והנחות במיוחד לגולשי וספורטאי גליל עולה. סופר פארם ביג קרית שמונה
view counter

נוגדי חמצון

מאת: 
מיכל צ'רנינסקי
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
02.07.15

בכתבה הבאה נדבר על נוגדי החמצון. מדובר בקבוצת חומרים הכוללת ויטמינים, מינרלים וחומרים נוספים, אשר תפקידם להרוס את תגובת השרשרת ההרסנית של הרדיקלים החופשיים, וזאת בגלל מבנם המיוחד, המאפשר להם למסור אלקטרון אחד, במטרה לנטרל את הרדיקל החופשי, ועדיין להישאר במצב יציב יחסית.

להלן מספר דוגמאות עיקריות של נוגדי החמצון:

ויטמין C - מנטרל השפעה של רדיקלים חופשיים, מונע היווצרות של תרכובות מסרטנות ומפחית את הנזקים הנגרמים מעישון. מקורות עיקריים במזון: הדרים, ירקות ירוקי עלים, ירקות ממשפחת המצליבים, קיווי, פלפלים (אדומים בעיקר), גויאבות, תות שדה, גרגרי יער, עגבניות, פפאיה, אננס ומנגו. כדאי לדעת כי ויטמין C רגיש ונהרס בחום, חשיפה לחמצן ולתמיסות בסיסיות (כגון סודה לשתייה). תוספת ויטמין C לא משפיעה במידה שווה על כולנו , מדובר בסטאטוס תזונתי וחיסוני אינדיבידואלי. עודפי ויטמין C מופרשים בשתן ומשנים את חומציותו, ולכן עלולים ליצור אבני כליה.

ויטמין E - מהווה את אחד מנוגדי החמצון החשובים ביותר. מונע את נזקי הרדיקלים החופשיים, במיוחד במקומות הרגישים ביותר לחמצון: הלב, כלי הדם, העור והמוח. כמו כן, מונע הזדקנות של הרקמות ולכן חשוב לשמירה על מראה צעיר של העור ועל גמישותו. מצוי במזון בשמנים צמחיים, בעיקר מכבישה קרה כגון: שמן זית, נבט חיטה, דגנים מלאים, אגוזים, שקדים וגרעינים. ולספורטאים שבינינו, המגבילים את צריכת השומנים למינימום על מנת להגיע לאחוזי שומן נמוכים, שימו לב לצריכת כמות מספקת של הוויטמין. הקצובה המומלצת ליממה היא כ-15 מ"ג. ויטמין E בעודף, ברמה של פי 15 מהקצובה המומלצת עלול להיות רעיל.

סלניום - מינרל נוגד חמצון בעל עצמה חזקה במיוחד. מנטרל רעילות מתכות ותרכובות מסרטנות ובכך מסייע למניעת התפתחותן של מחלות. מצוי בג'לטין, ביצים, מאכלי ים, אברים פנימיים ומזון מהצומח שגדל על אדמה המכילה סלניום. קצובה יומית מומלצת: עד 200 מיקרו-גרם. מדובר בפער קטן מאוד בין הצורך בסלניום לבין סכנת רעילות לכן יש להקפיד על כך במיוחד כאשר נוטלים רכיב זה כתוסף.

Q10 - נוצר בכבד בעזרת ויטמינים מקבוצת B. יעילות יצירתו וספיגתו מהמזון משתנים בהתאם לגיל, ולכן לא ניתן לקבוע את קצובתו מומלצת. מצוי במזונות רבים והוא למעשה רכיב תזונה הנספג במעי. בשלב מסוים כושר ייצורו וספיגתו אינו מספיק והוא הופך לרכיב תזונה שהכרחי לקבל מהמזון. לרוב יינתן במינון של כ- 35 מ"ג ליממה, אך יש להתייעץ עם דיאטן\ית קליני\ת או רופא\ה לפני השימוש.

אבץ - משמש בולם חמצון. אבץ הולך לאיבוד בזיעה, ובמצב של חילוף החומרים דולף מתאי השריר. כמו כן, רמתו מופחתת בעת סטרס גופני ו\או נפשי. אבץ מצוי בשקדים, בשר לסוגיו, דגים, קטניות, אגוזים, פירות ים ואברים פנימיים. הקצובה היומית המומלצת היא כ-15 מ"ג. עודף באבץ עלול לפגוע בספיגת הברזל, הסידן והנחושת מהמעי. שימו לב כי תוסף של 30 מ"ג עלול לגרום לירידה ברמות HDL ("הכולסטרול הטוב") ומינון של 300 מ"ג ומעלה עלול לגרום לפגיעה במערכת החיסון.

בטא קרוטן - נגזרת של ויטמין A, מייצב רדיקלים חופשיים ומגן מפני נזקים לריריות דרכי הנשימה, העלולים להיווצר מזיהום אוויר. מצוי בפירות וירקות כהים, כתומים וצהובים. שימו לב כי ייתכן וצריכה מוגברת של פירות וירקות כתומים תגרום להצהבת העור אך תופעה זו אינה ביטוי לרעילות , לכן אם אתם נמנים על אוהבי הגזר ומגלים צבע כתמתם שמתחיל להופיע על כפות ידיכם, אין לכם סיבה לדאוג.

תה ירוק - עשיר במרכיבים נוגדי חמצון צמחיים, אשר מסייעים לגוף להתמודד טוב יותר עם נזקי הרדיקלים החופשיים.

על מנת להעשיר את תפריטכם היומי במרכיבים מונעי חמצון עליכם לדאוג לגיוון צבעים ממקורות ירק ופרי. החשיבות שבגיוון נובעת מהעבודה שהפירות והירקות מכילים פיגמנטים, המעניקים את הצבע. לכל צבע יש תפקיד, המשפיע על גופנו בצורה שונה. בנוסף, קיימים חומרים בעלי סגולות בריאותיות הנקראים פיטוכימיקלים, שהם למעשה רכיבים המיוצרים על-ידי צמחים.

מחקרים מוכיחים כי פיטוכימיקלים על צבעיהם השונים פועלים יחד עם רכיבים נוספים וחיוניים לשמירה על בריאות הגוף, הגנה מפני מחלות והזדקנות. קיימות חמש קבוצות של צבע: ירוק, אדום, כתום, לבן וסגול, כאשר כל קבוצה מהווה מקור לפיגמנט או פיטוכימיקל דומיננטי. בכתבה הבאה אפרט את קבוצות הצבע, יתרונותיהם ומקורותיהם במזון.

 


מיכל צ'רנינסקי
דיאטנית קלינית ומאמנת כושר מוסמכת

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital