זה הזמן לגלות עולם ומלואו בעבור חיות המחמד שלכם. אביזרים, ציוד ומכירת דגים. צדק חייתי - מזון וציוד לבעלי חיים.
view counter
השכרת ומכירת במות הרמה, מלגזות וגנרטורים. רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter
חוזרים ללימודים עם דף חלק - למשרד, ללימודים, לאומנות...
view counter

מחלות לב וכלי דם - חלק ג'

מאת: 
מיכל צ'רנינסקי
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
13.08.15

אתם בוודאי זוכרים את האויבים שלנו, הרדיקלים החופשיים, ואת החיילים המשרתים נאמנה את גופנו, הלא הם הויטמינים והמינרלים. מחקרים מראים על קשר אפשרי בין צריכה מוגברת של ויטמינים מסוימים לבין מניעת מחלות לב וכלי דם.

מסתבר שהכולסטרול הרע עובר חמצון ומסוגל לחדור לדופן העורקים לגרום לחסימתו. בשלב זה נכנסים לפעולה בעיקר ויטמינים E, C, ו-β קרוטן (חומר מוצא לוויטמין A שמקורו בצמחים). היכן נמצא אותם במזון שלנו?
ויטמין E נמצא בדגנים מחיטה מלאה ואגוזים, אך לידיעתכם כיום לא מומלץ על תוסף תזונה של ויטמין E וזאת מפני שתוסף זה לא נמצא כמונע מחלת לב ובמקרים מסוימים, בצריכה של כמויות גבוהות מאוד (מגה-דוזות) מעל הצריכה המומלצת עלול להיות אף מסוכן.
ויטמין C נמצא במגוון פירות ההדר, בעיקר בקיווי. בהמשך לכך, כדאי לדעת כי חוסר בויטמינים B6, B12 ו\או חומצה פולית עלול לגרום לעליה בחומר הנקרא "הומוציסטאין", אשר נוצר בגוף באופן טבעי כחלק מתהליך חילוף החומרים, אך כאשר הוא נמצא בדם ברמות גבוהות הוא מעלה את הסיכון למחלת לב. כמו כן, ישנה סברה כי מינרלים מסוימים כגון אבץ וסלניום בעלי מרכיבים בולמי חמצון ולכן בעלי השפעה דומה. ובנוסף, נמצא גם קשר בין מחסור במינרלים סידן, כרום ונחושת לבין עליה ברמות השומנים בדם.

הפרדוקס הצרפתי
לפי חלק מהמחקרים, צריכה רבה של אלכוהול מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. כמו כן נמצא קשר בינה לבין תמותה ממחלות העורקים הכליליים. מחקרים אחרים, לעומת זאת, הראו כי קיים קשר בין שתייה קלה עד בינונית (עד כוסית אחת ביום), לבין ירידה בתמותה ממחלות אלו. מקובל על כל החוקרים שמחלות העורקים הכליליים בצרפת, הידועה כארץ היין, הגבינות והשמנת, שכיחות פחות באופן משמעותי מאשר בארצות המערב. תופעה זו מכונה "הפרדוקס הצרפתי". לאחרונה מתברר כי היין האדום, האהוב במיוחד על הצרפתים, מכיל חומרים בולמי חמצון מסוג פלבנואידים, המונעים את חמצון "הכולסטרול הרע" ובכך מסייעים בעיכוב תהליך טרשת העורקים. ההמלצה היא יין אדום בכמות של עד כוס ליום, אך רצוי להתייעץ עם רופא משפחה לפני תחילת השימוש. באשר להשפעתו של האלכוהול לבדו, ידוע ששתיית אלכוהול קלה עד בינונית גורמת להעלאה של רמת הכולסטרול הטוב בדם. ובאשר להשפעה של צריכת אלכוהול על הטריגליצרידים, הממצאים הם חד משמעיים: צריכת אלכוהול, בכל כמות שהיא, מעלה את רמת הטריגליצרידים.

הידעת ?
• סיבים מסיסים מורידים את רמות הכולסטרול בדם. מדובר בסובין שיבולת שועל, קטניות, פסיליום, גואר וגם פקטין. לעומתם, סיבים לא מסיסים, כגון סובין חיטה, אינם משפיעים על הכולסטרול אך משפיעים על בריאות מערכת העיכול.
• ממחקרים שנערכו מאמצע שנות ה-80 ואילך עולה כי הקשר בין שתיית קפה לבין רמת הכולסטרול בדם תלוי בסוג הקפה, בכמותו, בצורת הכנתו ובגורמים נוספים שטרם הובהרו. נראה כי שתייה רבה של קפה שחור וקפה נמס עלולה להביא לעליה ברמת הכולסטרול בדם, ואילו לשתיית קפה "פילטר" אין השפעה כזו.
• סויה מתפרסמת במשך שנים רבות בתכונתה כמורידה כולסטרול.
• עגבניה מכילה מרכיב בשם ליקופן, בעל פעולה מונעת את חמצון "הכולסטרול הרע".
• שורש הצמח ליקוריש בעל מרכיב בשם גלברידין, מונע חמצון "הכולסטרול הרע".
• שום בעל מרכיב בשם אליצין, אשר ידוע כתורם בהורדת רמת הכולסטרול בדם. מחקרים מראים כי אכילת חצי שן שום ליום מורידה את הכולסטרול ב- 9%.
• מרכיבים מונעי חמצון מצויים גם בתה ירוק ובצל.
• פיטוסטרולים הוא שם כולל לכולסטרול של הצמחים, אשר מתחרה במערכת העיכול עם הכולסטרול מן החי ובכך לא נותן לו להיספג. מופיע כתוסף בשמנים ובממרחים.

לסיכום, בקרב תזונאים שוררת הסכמה בנוגע לכמות היומית הנחוצה של כל אחד מהויטמינים והמינרלים המוגדרים כחיוניים. קיים מדד בינלאומי הנקרא RDA או בעברית "הקצובה היומית המומלצת", אשר מגדיר את מינוני הוויטמינים והמינרלים שאנו אמורים לקבל מדי יום. כאן המקום לציין כי מולטי ויטמין המכיל את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים, במינון שאינו עולה על הקצובה היומית המומלצת, יספק את כל המרכיבים החיוניים במינון מספק, אך כמובן שרק לאחר התייעצות עם רופא ו\או דיאטן\ית קליני\ת.

 


מיכל צ'רנינסקי
דיאטנית קלינית ומאמנת כושר מוסמכת

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital