להחזיר מצודה ליושנה

עיריית צפת יזמה מבצע לשיקום מצודת צפת אחרי שנים בהם המצודה ההיסטורית הזאת היתה מוזנחת

צילום: מנחם שורקי

עד לפני שני עשורים המצודה בצפת הייתה אחד האתרים המרכזיים בחיי העיר, תושבי צפת והמבקרים בבירת הגליל. בשנים האחרונות קרנה של המצודה ירד לאור הזנחה, עשבייה, קוצים, מרצפות שבורות, חוסר במענה מבחינת פעילות, מים ותחזוקה שוטפת.

במהלך השבועות האחרונים החלה עיריית צפת במבצע נרחב להחזרת המצודה לימייה הגדולים- עובדים רבים פעלו לחידוש,  תיקון, ניקיון, גינון וטיפוח אחד הגנים המרשימים בישראל. כעת המצודה בצפת מזמינה את כל תושבי העיר והמבקרים בה להנות מחוויה קסומה באחד האתרים ההיסטוריים המובילים.

צילום: עיריית צפת

מצודת צפת הינה מצודה עתיקה, הממוקמת על גבעה במרכז העיר צפת. במקום שרידים של יישוב מהתקופה הכנענית, במקום התקיימה מצודה בתקופה האחרונה של בית המקדש השני, אך רוב השרידים שנותרו במקום הם מהתקופה הצלבנית, הממלוכית והעות’מאנית.

המצודה נפגעה קשות ברעידת האדמה החזקה שפקדה את צפת ב-1837. בעשרות השנים האחרונות התבצעו במקום חפירות ארכאולוגיות נרחבות, שחשפו שרידים וממצאים עתיקים מכל תקופות קיומה של המצודה.

כיום נחשבת המצודה לאתר תיירות ונוף, שכן עקב מיקומה הגבוה ניתן לצפות ממנה על סביבותיה של צפת- הרי מירון, הכנרת , הגליל התחתון , ועד הרי נפתלי והחרמון . סביב המצודה הוקם בשנת 1950 גן המצודה  שתוכנן על ידי אדריכל הגנים שלמה אורן ויינברג ובו הוקמה מצבת זיכרון לחללי צפת במלחמת העצמאות.

צילום: עיריית צפת

על פי התכנית של ראש עיריית צפת שוקי אוחנה, במקביל ל’העמדת המקום על הרגליים’ ולאפשרות למטיילים במקום להנות מיופיו וייחידותו, בעיריית צפת בונים תכנית נרחבת להופת אטרקציות והרחבת הפעילות במצודה. לדבריו של אוחנה: “כילד אני זוכר שהייתי מגיע עם הורי והיינו מבלים פה שעות רבות. מצודת צפת הינה אתר ברמה בינלאומית והגיע הזמן לשקם את המקום ולהפוך אותו לפנינה אמיתית”.