היכן יעבור הגבול?

הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות בין רשויות קיבלה מנדט להתחיל בעבודתה בנוגע לשינוי הגבולות המוניצפאליים של קרית שמונה

אחרי עיכוב שנמשך כשנה בגלל שלא היתה ממשלה נבחרת אלא זמנית, התקבלה השבוע החלטה לחדש את עבודתה של הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות, כשעל הפרק בקשתה של עיריית קרית שמונה לשינוי הגבולות המוניציפאליים של העיר.

אמש נשלח מכתב לראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן ולראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ המודיע כי הוחלט לבחון סוגיה של חלוקת הכנסות ושינוי גבולות באזור קריית שמונה והגליל העליון.

בין השאר נכתב במכתב עליו חתומה ניצן קרסנטי, מנהלת תחום הוועדות הגיאוגרפיות במשרד הפנים: “אנחנו מבקשים לעדכנכם שביום 28.6.20 חתם מנכ”ל משרד הפנים מר מרדכי כהן על הרחבת כתב המינוי של הוועדה הגיאוגרפית לאיחוד רשויות, שינוי גבולות, חלוקת הכנסות ושינוי מעמד מוניציפאלי באזור גליל עליון והעמקים. במסגרת הרחבת כתב המינוי, קיבלה הוועדה הגיאוגרפית מנדט לבחון סוגיה של חלוקת הכנסות ושינוי גבולות באזורכם, וזאת לאחר בדיקה מעמיקה של הנושא בידי צוות אגף תכנון מפת השלטון המקומי במינהל הפיתוח במשרד הפנים”.

ראש העיר, אביחי שטרן, הצהיר פעמים רבות על מחויבותו לנושא, עוד בתקופת היותו פעיל חברתי, אחר כך כחבר מועצת עיר וכיום כראש עיר. אחת ההחלטות הראשונות שקיבלה מועצת העיר בתחילת הקדנציה הנוכחית היא חידוש הבקשה לשינוי הגבולות המוניצפאליים. בגלל המשבר הממשלתי הטיפול בבקשה התעכב, אך כעת התקבל האישור, והוועדה תחדש את הטיפול בבקשה של עיריית קרית שמונה.

מועצת העיר קרית שמונה בהצבעה על חידוש הבקשה לשינוי גבולות העיר
ההצבעה במועצת העיר קרית שמונה על חידוש הבקשה לשינוי הגבולות המוניציפאליים

בקשה לשינוי הגבולות המוניציפאליים של קרית שמונה הוגשה עוד בשנת 2007, אך לאחר שניסים מלכה נבחר לראשות העיר, הוא ביטל את הבקשה, וחתם במקום זה על הסכם עם מועצה אזורית הגליל העליון, שכלל פיתוח אזור חדש של תעשיה ותיירות. רק סעיף אחד מתוך ההסכם הזה מומש, והוא העברת חצי מההכנסות מארנונה במתחם ביג ועוד כמה מפעלים באזור התעשייה הדרומי לעיריית קרית שמונה.

מבחינתו של אביחי שטרן ההסכם הזה אינו מספק, והוא רוצה להרחיב באופן משמעותי את הגבולות המוניציפאליים של קרית שמונה, כך שתוספת ההכנסה מארנונה תהיה גדולה בהרבה.

שטרן התייחס השבוע לנושא ואמר: “עשרות שנים דיברו על זה. עשרות שנים רצו את זה. בדרך שלי הצלחנו להשיג את זה. במשך שנים נעשה חוסר צדק בחלוקת ההכנסות, דבר שיצר פערים חברתיים בין הרשויות השונות: פערי שכר, השכלה והיעדר שיוויון הזדמנויות.

“עכשיו הגיעה העת לשינוי. עכשיו נרתמים למהלך חברתי של תיקון עוול היסטורי. כשיש שיוויון כולם מרוויחים. אנחנו צועדים לעידן של שותפות בין שווים. שותפות בין הרשויות השונות לטובת תושבי הגליל כולו. שותפות שתביא את האזור כולו לצמיחה כלכלית וחברתית”.

אם יוחלט על הרחבת הגבולות המוניציפאליים של קרית שמונה, זה יבוא בעיקר על חשבונה של מועצה אזורית הגליל העליון. זה אומר פחות הכנסות מארנונה למועצה, וזה יכול ליצור בעיה לראש המועצה, גיורא זלץ.

ביישובי המועצה האזורית, בעיקר בקרב תושבי ההרחבות הקהילתיות, ישנה ביקורת נוקבת על יוקר המחייה ועומס התשלומים שהתושבים נאלצים לשלם, ארנונה למועצה, מיסים לאגודות הקהילתיות, ותעריפים גבוהים של אגרות חינוך. עם פחות הכנסות מארנונה מרחב התמרון של המועצה יקטן, והיכולת לתת מענה לביקורת באמצעות הגדלת סל התמיכה לישובים תפחת. כיצד תנהג המועצה אל מול הבקשה של עיריית קרית שמונה, וכיצד תשפיע הבקשה על מערכת היחסים בין קיבוצי הגליל עליון לקרית שמונה, זו השאלה המסקרנת. שטרן לא חושש מהאפשרות שהיחסים יהפכו להיות מתוחים, ואומר: “שינוי גבולות וחלוקת הכנסות צודקת יעשו את השינוי הדרוש וההכרחי באזורנו והכי חשוב יעשו צדק עם קריית שמונה ויישובי הגליל. יחד נמשיך לחזק את יישובי