זה הזמן לגלות עולם ומלואו בעבור חיות המחמד שלכם. אביזרים, ציוד ומכירת דגים. צדק חייתי - מזון וציוד לבעלי חיים.
view counter
גוף חטוב ומעוצב ב- 20 דקות אימון פעם בשבוע! הצטרפו לעשרות מתאמנים שכבר רואים תוצאות! EMS PLUS ראש פינה
view counter
טקיאר מזגנים
view counter

מדור הספורט של דודי שבי

יוגצ'ה - יוגצ'ה - גלידות יוגורט משובחות
view counter
אורי רובין - רפואה סינית משלימה
view counter
צדק חייתי - מזון וציוד לבעלי חיים במחירים מפתיעים
view counter
טקיאר מזגנים - מערכות מיזוג וקירור אויר מתקדמות
view counter
וויקסר - פיתוח ובניית אתרים לעסקים, יזמים, עצמאים
view counter
ראש פינה ספא - טיפולי ספא לגוף ולנפש
view counter
דף חלק - החנות הגדולה בצפון לציוד בי"ס וציוד משרדי
view counter
מגזין אופניים - האתר השיתופי המוביל לרוכבים
view counter
יין בעיר קריית שמונה - הקנייה הכי טובה בעיר
view counter
הרפתקה בראש פינה
view counter
בר בשר - אטליז גורמה ומעדנייה בצומת הגומא
view counter
מכבסת ורד - אנחנו מכבסים הכל!
view counter
סופר פארם ביג קרית שמונה
view counter
מאמו - מוצרי תינוקות
view counter
צ'יז פיצה - Cheese Pizza
view counter
Shay Dekel Store - סטודיו לעיצוב ותפירה בהתאמה אישית
view counter

החזרת ההגינות לספורט

מאת: 
דודי שבי
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
30.07.15

רציונל
הספורט מהווה לאורך ההיסטוריה של התרבות האנושית אפיק לגיטימי וחיובי לתיעול וסובלימציה של האלימות והכוחניות הפיזית ותרגומן לפעולות מקובלות ורצויות לחברה שיש בהן כדי לגרום הנאה למשתתפים ולצופים, ללכידות חברתית, לשאיפה למצוינות, להישגים בכיבוש פסגות חדשות בתחום הפוטנציאל האנושי. הספורט מהווה ערוץ תקשורת חוצה תרבויות ושפות ומאחד בני אדם באשר הם בני אדם.

ההתרחשות במגרשי הכדורגל היא בבחינת סימפטום נוסף בתמונת האלימות בחברה בכלל ובקרב הנוער בפרט, והבעיה האמיתית היא חברתית, ערכית, תרבותית ונובעת מן הפיחות שחל בהתייחסות לתחומים אלו. אחת התוצאות היא הזנחת פיתוחן של מיומנויות חברתיות כגון תרבות הדיבור והשיחה, פתרון קונפליקטים, פתרון הוגן, ניהול דיוני דילמה וכישורי הנהגה.

משחק הכדורגל כמניע חינוכי
בישראל כמו ברוב העולם עומד משחק הכדורגל בראש טבלת הפופולריות מבין כל ענפי הספורט, הן מבחינת מספר הצופים בו והן מבחינת עוצמת ההזדהות של האוהדים עם הקבוצות השונות. הכדורגל סוחף בני נוער ומבוגרים כאחד משכבות אוכלוסייה מגוונות, הבאים למגרשי הכדורגל לבילוי שעות הפנאי לשם הנאה ספורטיבית.

לאחרונה חל שינוי לרעה. אנו עדים לביטויי אלימות חמורים במגרשי הכדורגל. במקרים רבים הופך הקהל בן רגע מצופים אינדיווידואלים לאספסוף פרוע המסכן את שלום הציבור. תופעות אלו פוגעות גם במורל של השחקנים, בריכוזם וביכולתם המקצועית. ובכך נגרמת פגיעה ברמת המשחק ובהנאה מן הצפייה וכולם יוצאים מפסידים.

מטרת על:
מניעת אלימות ויצירת אקלים חיובי באמצעות הספורט תוך הפניית השפעת התקשורת ו"גיבורי התרבות" לקידום אווירה חברתית ערכית ותרבותית.

מטרות:
להעלות למודעות את חשיבות ההגינות בספורט על כל משמעותה ולהכשיר את הלבבות לקראת חתימה המונית של בני נוער על אמנה.
להחזיר את הרוח הספורטיבית והמלכדת למגרשי הספורט כחלק מתוכנית התערבות חינוכית ערכית רחבת היקף.
לחנך את בני הנוער לערכים של ערבות הדדית, סולידאריות ואחריות חברתית.
להכיר לבני הנוער את הרקע הרעיוני, ההיסטורי והמורשת של קבוצות הספורט כחלק מן ההוויה הישראלית.
להביא את בני הנוער להבנת חשיבות עידוד הקבוצה שלהם לשם הגדלת הלכידות החברתית, הנאה מן המשחק הספורטיבי והעלאת רמת הישגי הקבוצה.
לעמוד על ערך הסובלנות ומתן כבוד ליריב, שבלעדיו אין משחק.
לעודד תרבות פנאי איכותית לבני הנוער.
לפתח כישורים חברתיים כגון: תרבות הדיון והשיח, פתרון קונפליקטים, קבלת החלטות וניהול דיוני דילמה בדגש של פיתוח החשיבה המוסרית.

אוכלוסיית היעד העיקרית
תלמידים ובני נוער גילאי 18-14 בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות, במרכזי הפנאי לנוער ובקידום נוער. לגבי קבוצת גיל זו הספורט בכלל והכדורגל בפרט מהווים נושא משמעותי ותחום עניין לשעות הפנאי, וחלק מהם נכללים ב"גרעין הקשה" המהווים קהל קבוע ביציעים ואוהדי קבוצות.

מעצבי השינוי

הרכזים לחינוך חברתי, שהם האחראים על ביצוע המדיניות הבית ספרית בתחום החינוך החברתי-ערכי, יעברו השתלמות להבנת חשיבות נושא הספורט בכלל ובתרבות הנוער בפרט, יכירו את רציונל התוכנית, את תפיסת העולם העומדת מאחוריה ויקבלו את הכלים לעבודה בביה"ס.

רכזי הנוער האחראיים על הראייה הכוללת של החינוך החברתי-ערכי בשעות הפנאי בשכונות העירוניות וברשויות, דרכם ניתן להפעיל את תנועות הנוער, את מועצות הנוער ומשתתפי תוכניות המנהיגות השונות, הקבוצות החברתיות והחוגים, ובכך ליצור רצף בהעברת המסר החינוכי לכל הפעילות של שעות הפנאי.

מנהלי יחידות לקידום נוער ובאמצעותם המדריכים, נמצאים בקשר אישי עם נערים מנותקים שמבלים את זמנם בשוטטות ושעבורם הכדורגל מהווה מרכיב משמעותי ותחום עניין מרכזי בחיים. עובדים אלו יכולים למנף את שילובם של הנערים בחברה על ידי השתתפות בתוכנית כשווים בין שווים באמצעות מסגרת סל"ן (ספורט למען נוער).

שחקני הספורט כגיבורי תרבות של בני הנוער, יתבקשו לשמש דוגמה אישית בהתנהגותם, להיות שותפים בתהליך החתימה על האמנה ולהתגייס להופיע בפני תלמידים ונוער, לרבות מועדון האוהדים של "הגרעין הקשה" לניתוח משחקים ושיחות הסברה על החשיבות ביצירת השינוי.

דרכי פעולה

1. תקשורת
א. קביעת סדר היום הציבורי - אמצעי התקשורת למעשה מכתיבים לנו מהי אקטואליה ע"י כך שהם מטפלים בנושאים מסוימים, הם מעלים נושאים אלה לראש המודעות הציבורית, כדברי מקלוהן: המדיום הוא המסר.
ב. עיצוב תפיסת עולם (ערכים, נורמות, מוסר) - הדרך שבה מוצגים הדברים באמצעי התקשורת משפיעה בצורה לא מודעת על תפיסת עולמו של הצופה.

2. אמנה חברתית
אמנה היא חוזה להתקשרות בין מספר גופים שתכליתו לטפח יחסים של שותפות על בסיס הסכמה.
כחלק מן התהליך החינוכי של מעורבות ,שותפות ואחריות בני נוער על הנעשה במגרשים ויציעי הספורט, תנוסח אמנה חברתית להגברת ההגינות בספורט, בשיתוף שחקני כדורגל, אגודות הספורט ומועצות התלמידים והנוער, שתופץ באופן נרחב במסגרות השונות. בני הנוער יהיו שותפים לניסוח האמנה באמצעות מועצת התלמידים והנוער המחוזית, יחתמו עליה בעצמם ויפעילו דוכני החתמה המוניים.

3. הפעלת תכנים ותוכניות בכתות ובקבוצות חברתיות
פיתוח כשירות חברתית ומיומנויות תקשורת באמצעות הפעלה קבוצתית במתודות של החינוך הבלתי פורמאלי בנושאים הבאים: ניהול דיוני דילמה, תרבות השיחה והדיון, פתרון קונפליקטים, מנהיגות נוער, אזרחות פעילה, ערבות ומעורבות ובנוסף, עיסוק לימודי וכתיבת עבודות בנושא הרקע הרעיוני של קבוצות הספורט בארץ (היסטוריה ומורשת).

מקורות - משרד החינוך - מנהל חברה ונוער מחוז ירושלים.
education.gov.il/EducationCMS/Units/Noar/Mahad/.../sport.doc

 


דודי שבי
מנכ"ל ספורט סקילס

dshabi@sportskills.co.il

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital