גוף חטוב ומעוצב ב- 20 דקות אימון פעם בשבוע! הצטרפו לעשרות מתאמנים שכבר רואים תוצאות! EMS PLUS ראש פינה
view counter
השכרת ומכירת במות הרמה, מלגזות וגנרטורים. רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter
מדרסי העטלף
view counter
דף חלק - החנות הגדולה בצפון לציוד בי"ס וציוד משרדי
view counter
וויקסר - פיתוח ובניית אתרים לעסקים, יזמים, עצמאים
view counter
הרפתקה בראש פינה
view counter
בר בשר - אטליז גורמה ומעדנייה בצומת הגומא
view counter
פיורינה ספא מן הטבע - הגושרים מלון בטבע
view counter
טקיאר מזגנים - מערכות מיזוג וקירור אויר מתקדמות
view counter
עולם ומלואו - מוצרים לצימרים ומוצרי צריכה לשוק המוסדי
view counter
מילגה קריית שמונה
view counter
הגר - קונדיטוריית בוטיק ביתית
view counter
צ'יז פיצה - Cheese Pizza
view counter
בייקרס אליפלט - המרכז הצפוני לרוכבי אופניים
view counter
רום צפון - פתרונות הרמה ושינוע
view counter
דור אלון גז גליל עליון - אספקת פתרונות גז
view counter
מאמו - מוצרי תינוקות
view counter
המרכז לטניס בישראל סניף קרית שמונה
view counter
מדרסי העטלף
view counter

הגנה נוגדת חמצון ותזונה תחרותית

מאת: 
רונית שקד
בשם: 
גליל עולה
תאריך: 
05.08.14

 1900-72-90-92 שלוחה 71


המאמר הקודם דיבר כאמור על נזקי הרדיקלים החופשיים ועקת החימצון הנוצרת אצל ספורטאים פעילים. אותם רדיקלים חופשיים גורמים כאמור ל-

• תהליך הזדקנות מואץ - גורם להרס של חלבון, שומן ו - DNA. חוקרים רבים טוענים שיעילות הגוף פוחתת עם השנים בנושא של פגימות הכימית ולכן יש תופעות זקנה והתבלות. הגוף לא מצליח לתקן את עצמו.
• פגיעה בסיבי הקולגן - גרימה להידבקויות בין סיבי הקולגן ואז יש ירידה בגמישות העור. באזור ההידבקויות של העור יופיעו קמטים.
• פגיעה בליזוזומים - החומרים שמעכלים את הפסולות.
• פגיעה במיטוכונדריה - מצמצמת את היכולת לעבד חומרי הזנה ולהפיק מהם אנרגיה זמינה לשריר.
• חמצון שומני הגוף - משמע עלייה בכולסטרול המחומצן LDL, וירידה באיכות ההורמונים השומניים.
• חמצון חומצות גרעין, הרס של DNA.

לכן כל ספורטאי, כדי למנוע עקת חימצון בגופו, חייב לסגל לעצמו תזונה נוגדת חימצון המכילה את כמות הויטמינים והמינרלים, חומצות השומן החיוניות ונוגדי-החימצון, הנדרשת בכל יום.

קו ההגנה הראשון – תזונה נוגדת חימצון
קו הגנה מפני נזקי הרדיקליים החופשיים מומלץ כיום לרוב האנשים החיים בעולם המערבי, בשל תזונה לקויה בויטמינים ומינרלים, זיהום אוויר, עישון ועישון פסיבי, חשיפה לשמש וללחצים ומתח נפשיים.
אצל ספורטאים מעבר לכל המופיע במשפט הקודם ישנה חשיפה מוגברת לחמצן, מה שגורם לגוף לייצר כאמור יותר פסולת של חימצון, מכיוון שכל על הספורטאים לקבל יותר נוגדי חימצון, על מנת לנטרל את תוצרי הלוואי של תהליך החימצון (הרדיקלים החופשיים) כדי לקבל יציבות של מערכת חיסון ולשמור על מאגרי התאים מלאים בויטמינים ומינרלים ונוגדי-חמצון, כדאי לחשוב על לתאים בגוף כמו על יסודות של בנין או שולחן וכסא. כולם צריכים 4 רגליים כדי להיות יציבים, ככל שהרגליים יהיו חזקות יותר, כך היציבות של אותו בניין/שולחן/תא יציבים יותר.

לתאים דרושים 4 חומרי הזנה קבועים בכל יום ברמה מיטבית:
• ויטמינים
• מינרלים
• נוגדי-חמצון
• חומצות שומן חיוניות

כאשר התאים מקבלים את כל הארבעה ברמה האופטימלית בכל יום, הם הופכים בגוף למערכת נוגדת חימצון אשר יודעת לנטרל את אותם רדיקלים חופשיים ולשמור על האיזון בתאים, כך הגוף שלנו מתפקד כמו מנוע ללא תקלות, ההתאוששות טובה יותר ומערכת החיסון חזקה מספיק כדי לשמור על פחות פציעות וחשיפה מועטה למחלות.

שלושת הראשונים: ויטמינים, מינרלים ונוגדי-חמצון מיועדים להגן על התאים עד לרמת ה-DNA. חומצות השומן חיוניות לשמירה על זרימת דם תקינה בעורקים (חומצות השומן מסוג אומגה 3 נחשבים כמדללי דם טבעיים ואנטי-דלקתיים), בריאות המפרקים (מניעת דלקות וטיפול בדלקות ברקמות הרכות), שמירה על תאי גזע המח (ריכוז, מיקוד וזכרון), בריאות העור וכחלק הרביעי שמחזק את מערכת החיסון.

תזונה אולימפית – לספורטאים תחרותיים
תזונה אולימפית מדברת על מצב שבו ספורטאי אשר מתאמן מעל 6 יחידות אימון בשבוע וחשוף לדלקות, פציעות, עייפות יתר, מחלת הנשיקה, over training וכדומה, יקבל את התזונה האופטימלית בכל יום ויום כדי להגן על הגוף ולתת לו להתאושש במהרה לאימון הבא וכן כדי לשמור על הגוף מפני שחיקה הנגרמת בשל תהליכי האימון החוזרים על עצמם שוב ושוב (OVER USE).

מלבד תפריט התזונה הרגיל אשר הספורטאי מקבל מדיאטן/ית ספורט, חייבת להיות תוספת איכותית של חומצות שומן חיוניות, לשמירה על המפרקים ומניעה של דלקות חוזרות ונשנות, תוספת קבועה של נוגדי-חמצון ויטמינים ומינרלים ברמת הגבוהה ביותר כדי לנטרל את הנזק החימצוני ואת כמויות הרדיקלים החופשיים הרבים הנוצרים מתהליך האימון (רדיקל חופשי הינו תוצר לוואי של תהליך החימצון) מכיוון שספורטאי צורך יותר חמצן מהאדם הממוצע, כמויות הרדיקלים החופשיים אצלו בגוף פי כמה וכמה מהממוצע.

רדיקלים חופשיים בכמות גדולה אצל ספורטאי מחלישים את מערכת החיסון, יוצרים דלקות בשרירים ובמפרקים. מערכת חיסון חלשה היא פתח למחלות ופציעות וכמובן להתאוששות איטית לאחר האימון. בנוסף יש להוסיף חומצות אמינו, ותערובת של ויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון ספציפיים לא באופן יומיומי אלא רק בזמן אימון, ע"מ לזרז תהליכי התאוששות לאחר אימון אינטנסיבי.

בנוסף, לספורטאים חשוב ולהקפיד על בריאות השיניים והחניכיים כדי ולא להגיע לכאבים שיניים ודלקות, אלו יפריעו מנטלית בריכוז באימון/בתחרות ויחלישו את הגוף.
ספורטאי צמרת צריכים להבין שללא תוספת קבועה של תוספי-תזונה איכותיים, איכות האימון ותהליכי ההתאוששות נפגעים מה שמוביל לפציעות בשלבים המתקדמים של העונה שבהם העומס גבוה. ספורטאים רבים חווים פציעות בעיקר בשלבים אלו וגומרים את העונה מבלי להגיע לשיא.

 


רונית שקד
LMT, KTT ,ST, LT

פרסום תגובה חדשה

CAPTCHA
אתגר זה נועד לוודא שהינך אנושי כדי למנוע "ספאם".

כל הזכויות שמורות © גליל עולה - אתר הספורט של הצפון
תכנות: SmartWebs  ♦  שיווק דיגיטלי: SOL Digital